Zorgeloos naar de dokter: hoe technologie ouderen helpt

Voor veel ouderen kan een bezoek aan de dokter spannend zijn. Gelukkig biedt technologie steeds meer oplossingen om dit net even wat eenvoudiger en aangenamer te maken. Een van de belangrijkste innovaties die op dit moment gaande is? Dat zijn de technologieën die erop gericht zijn om de patiëntenervaring voor ouderen aanzienlijk te verbeteren. Van het maken van een online afspraak tot hulpmiddelen voor in de wachtkamer. Deze technologieën helpen ouderen om zonder zorgen naar de dokter te gaan. Je komt er meer over te weten in dit blog.

Alle benodigde informatie voor de afspraak is op een infozuil terug te zien

Een infozuil in de wachtkamer biedt tal van voordelen voor zowel patiënten als de medische praktijk. Voor ouderen kan het bijzonder nuttig zijn. Dit omdat het hen voorziet van alle benodigde informatie voor hun afspraak op een centrale, gemakkelijk toegankelijke plek. Op een infozuil kunnen patiënten de details van de afspraak bekijken. Maar ook informatie over de arts opzoeken, en zelfs voorlichtingsmateriaal over hun medische conditie lezen. Ook kan de infozuil gebruikt worden om vragen te verduidelijken voordat het gesprek met de arts begint.

Je vergroot de efficiëntie bij de praktijk door middel van een aanmeldzuil

Aanmeldzuilen zijn een ander goed voorbeeld waarmee de efficiëntie in praktijken en in het ziekenhuis aanzienlijk kan worden verbeterd. Patiënten kunnen zich bij aankomst eenvoudig aanmelden via een touch-screen zuil. Hierdoor behoren lange wachtrijen bij de balie tot het verleden. Voor ouderen is dit een groot voordeel. Waarom dat zo is? Het bespaart hen tijd en moeite. Maar vermindert ook de stress van het wachten. Ook helpt het de praktijk om het patiëntenverkeer beter te beheren en de doorlooptijd te verkorten. Door de automatische registratie van de aanmeldzuilen ziekenhuis kunnen artsen en verpleegkundigen onmiddellijk zien wie er aanwezig is en welke afspraken gepland staan.

Een helder display en erg makkelijk om te gebruiken

Het gebruik van technologie in de gezondheidszorg moet altijd gepaard gaan met toegankelijkheid. Vooral voor ouderen. Daarom zijn info- en aanmeldzuilen ontworpen met een helder display en intuïtieve gebruikersinterface. Grote knoppen, duidelijke instructies en een goed leesbaar scherm maken het voor ouderen eenvoudig om de zuil te gebruiken. Deze gebruiksvriendelijke ontwerpen zorgen ervoor dat ouderen zelfstandig alle noodzakelijke stappen kunnen doorlopen zonder hulp van anderen. Redenen genoeg dus om je eens wat meer te verdiepen in alle mogelijke ontwerpopties die er zijn.

Ga naar Gezondheid en welzijn